Sunday, October 21, 2007

Tiga Bandar Paling Padat Di Malaysia


Di sini ingin saya memberi ulasan ringkas tentang populasi di bandar metropolitan utama di Malaysia sekitar tahun 1911-2000. Data yang diperolehi ini merupakan hasil laporan dalam “National Population Conference 2007” yang diadakan baru-baru ini. Namun hanya tiga bandar yang mempunyai jumlah populasi tertinggi yang ingin saya ulaskan di sini iaitu Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Klang. Bandaraya yang menduduki tangga pertama dalam senarai ini adalah Kuala Lumpur. Berdasarkan data yang ditunjukkan, bandaraya Kuala Lumpur mencatatkan jumlah populasi kira-kira 1 305 700 orang pada tahun 2000. Ini merupakan peningkatan kira-kira 160 400 orang dari tahun 1991. Pada tahun 1911, jumlah populasi di Kuala Lumpur sebanyak kira-kira 46 700 orang telah mendiami bandaraya terpadat di Malaysia ini. Bandaraya kedua yang mempunyai jumlah populasi tertinggi di Malaysia adalah bandaraya Johor Bahru. Pada tahun 2000, kira-kira 642 900 orang mendiami bandaraya ini, iaitu pertambahan sebanyak kira-kira 201 200 orang berbanding tahun 1991. Pada tahun 1911, jumlah populasi di bandaraya ini hanya sekitar 9 400 orang sahaja. Bandar yang ketiga yang mempunyai jumlah populasi tertinggi di Malaysia adalah Klang yang mempunyai jumlah penduduk seramai kira-kira 626 600 orang pada tahun 2000. Pada tahun 1991, populasi di bandar ini sejumlah kira-kira 368 400 orang iaitu pertambahan sebanyak kira-kira 258 200 orang dari tahun 1991-2000 manakala pada tahun 1911 sejumlah kira-kira 7 700 orang penduduk menetap di bandar ini.

Saturday, October 20, 2007

Tahap Urbanisasi Mengikut Negeri di Malaysia (2000)

Mengikut statistik Tahap Urbanisasi Mengikut Negeri di Malaysia bagi tahun 2000 yang dikeluarkan oleh Jabatan Statistik Malaysia, Kuala Lumpur menunjukkan 100% tahap urbanisasi bagi tahun 2000. Manakala Selangor berada di tangga kedua dengan 88.0% tahap urbanisasi. Di tangga ketiga dihuni oleh negeri Pulau Pinang dengan tahap urbanisasi sebanyak 79.5%. Kuala Lumpur, Selangor dan Pulau Pinang adalah negeri atau wilayah yang paling tinggi tahap urbanisasi di Malaysia. Kuala Lumpur mempunyai tahap urbanisasi yang 100% sempurna adalah kerana posisinya sebagai ibu kota kerajaan Malaysia yang menempatkan pelbagai perkhidmatan, infrastruktur dan peluang pekerjaan. Selangor pula menerima tempias kemodenan Kuala Lumpur lantaran kedudukannya yang berdekatan dengan kota metropolitan itu. Pulau Pinang pula telah mula membangun berdasarkan faktor sejarah sejak negeri itu diangkat sebagai sebuah negeri dalam Negeri-Negeri Selat yang dimajukan oleh Pihak Inggeris sebagai penjajah ketika itu. Manakala tiga negeri yang mempunyai tahap urbanisasi yang terendah di Malaysia adalah Kelantan (33.5%), Perlis (33.8%) dan Kedah (38.8%). Mengikut statistik Tahap Urbanisasi Mengikut Negeri di Malaysia bagi tahun 2000 yang dikeluarkan oleh Jabatan Statistik Malaysia, Kuala Lumpur menunjukkan 100% tahap urbanisasi bagi tahun 2000. Manakala Selangor berada di tangga kedua dengan 88.0% tahap urbanisasi. Di tangga ketiga dihuni oleh negeri Pulau Pinang dengan tahap urbanisasi sebanyak 79.5%. Kuala Lumpur, Selangor dan Pulau Pinang adalah negeri atau wilayah yang paling tinggi tahap urbanisasi di Malaysia. Kuala Lumpur mempunyai tahap urbanisasi yang 100% sempurna adalah kerana posisinya sebagai ibu kota kerajaan Malaysia yang menempatkan pelbagai perkhidmatan, infrastruktur dan peluang pekerjaan. Selangor pula menerima tempias kemodenan Kuala Lumpur lantaran kedudukannya yang berdekatan dengan kota metropolitan itu. Pulau Pinang pula telah mula membangun berdasarkan faktor sejarah sejak negeri itu diangkat sebagai sebuah negeri dalam Negeri-Negeri Selat yang dimajukan oleh Pihak Inggeris sebagai penjajah ketika itu. Manakala tiga negeri yang mempunyai tahap urbanisasi yang terendah di Malaysia adalah Kelantan (33.5%), Perlis (33.8%) dan Kedah (38.8%).

Friday, October 5, 2007

Sekapur Sireh Seulas Pinang

Di sini saya ingin merakamkan ucapan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang membantu saya dalam menyiapkan blog ini terutamanya kepada Prof. Hamzah dan Puan Mashitah selaku pensyarah subjek Urbanisasi dan Pembangunan Bandar yang telah banyak memberi bantuan serta tunjuk ajar kepada saya dalam menyediakan blog ini, membantu dalam menyediakan borang soal selidik yang berkualiti dan juga atas segala tunjuk ajar di dalam kuliah. Jutaan terima kasih juga diucapkan kepada para responden kami dari Kampung Tembioh,Kampung Kelantan, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Balai Polis Kota Kechil, Pejabat Daerah Kota Tinggi, Majlis Daerah Kota Tinggi dan Hospital Kota Tinggi. Sekalung penghargaan juga saya tujukan kepada rakan-rakan saya yang banyak membantu saya dalam menyiapkan blog ini terutamanya Dida, Zaid, Kak Aisyah, Radhi, Korie, Nab, Wani dan Mira. Jasa dan bidi yang kalian hulurkan Insyaallah akan mendapat balasan yang setimpal daripada Allah S.W.T. Walaupun saya tidak pernah berpengalaman dalam menyediakan blog sebelum ini, namun pengalaman seperti ini amat berguna kepada saya pada masa hadapan. Diharap, para pembaca blog ini akan dapat menimba serba sedikit maklumat yang berguna tentang 'Peranan Governans Dalam Menangani Banjir Di Kota Tinggi Pada Disember 2006 Dan Januari 2007'. Semoga pengetahuan yang saya perolehi daripada subjek ini dan kerja lapangan yang dilakukan dapat dikongsi bersama bagi mementapkan lagi pengetahuan kita semua. Insyaallah...
Sekian, terima kasih. Wassalam...

Monday, October 1, 2007

Kesimpulan Kajian

Setelah selesai menjalankan kajian ini, beberapa perkara dapat kami simpulkan. Berkenaan dengan aspek bantuan, responden kami yang mewakili penduduk kampung mengakui bahawa bantuan yang diberikan oleh pihak governans adalah banyak dal pelbagai. Bantuan diterima daripada pelbagai pihak baik kerajaan mahupun swasta seperti Pejabat Daerah Kota Tinggi, Majlis Daerah Kota Tinggi, pihak bomba, pihak polis, pihak hospital, UMNO, MCA, TV3, GIANT dan sebagainya. Pelbagai bentuk bantuan diterima seperti tempat pemindahan,wang ehsan, makanan, pakaian, tilam, selimut, ubat-ubatan dan pemeriksaan kesihatan. Kebanyakkan bantuan yang disalurkan adalah adalah sama rata. Namun begitu ada segelintir pihak yang menyalurkan bantuan kepada puak atau bangsa mereka sahaja yang bertunjangkan faktor politik.Walaupun bantuan yang disalurkan adalah melimpah ruah, namun ada segelintir mangsa yang tidak mendapat bantuan akibat beberapa kelemahan yang dipamerkan oleh pihak governans. Sebagai contoh, seorang mangsa yang kami temubual di Kampung Kelantan tidak mendapat sebarang bantuan sehingga kini lantaran masalah yang dihadapinya ketika urusan pendaftaran memohon bantuan. Seterusnya, kerosakkan struktur rumah juga menjadi dilema kepada para penduduk kampung kerana mereka terpaksa mengeluarkan wang bagi membaikpulih struktur rumah yang rosak. Kami berpeluang melihat sendiri struktur rumah yang rosak di rumah responden-responden kami. Paling menyedihkan seorang responden kami terpaksa menggunakan bahagian ruang tamunya sebagai dapur akibat dapur rumahnya yang sudah rosak teruk dan sukar untuk dibaiki lagi.Walaupun berdepan dengan pelbagai masalah ketika menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir, namun tugas tersebut tetap dijalankan oleh pihak governans atas dasar tanggungjawab dan amanah yang diberikan oleh rakyat. Ada segelintir pihak menunding jari kearah pihak governans yang dikatakan pencetus masalah dalam operasi banjir akibat ketidakcekapan mereka dalam menjalankan tugas.. Perkara ini tidak sewajarnya berlaku dan pihak governans tidak seharusnya sahaja yang dipersalahkan. Ini kerana pihak governans telah menjalankan tugas dengan sehabis baik tanpa mengira masa dan lokasi menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir. Namun ada segelintir pihak yang enggan berkerjasama yang menyukarkan lagi tugas mereka. Bagi meningkatkan lagi kecekapan dalam menjalankan tugas, beberapa langkah telah diambil oleh pihak governans. Antaranya penyelarasan tugas di peringkat daerah dan meningkatkan kemahiran serta menambahkan lagi pengalaman dan pengetahuan supaya misi dalam kerja menyelamat dapat dilaksanakan dengan jayanya.Sebagai langkah menangani banjir besar berlaku pada masa akan datang, pelbagai proses pembangunan telah dijalankan bagi melindungi penduduk. Ini diperkukuhkan lagi oleh data yang diperolehi dari borang soal selidik dimana 50% daripada responden yang terdiri daripada pihak governans sangat bersetuju bahawa kerja-kerja penambahbaikkan sedang rancak dijalankan oleh pihak mereka bagi menangani peristiwa hitam itu berulang lagi. Antara projek pembangunan yang dijalankan adalah projek meluruskan sungai iaitu sebuah projek Jabatan Pengairan dan Sungai (JPS). Pihak Majlis Daerah Kota Tinggi juga telah mengambil langkah menaiktaraf infrastruktur seperti parit dan longkang di kawasan banjir. Kesungguhan yang ditunjukkan oleh pihak governans ini terbukti dengan peluang menyaksikan sendiri projek melebarkan sungai di Kampung Tembioh dengan mata kepala sendiri tidak dipersiakan.
.