Friday, September 7, 2007

Analisis 2: Borang Soal Selidik (Governans)

Bagi soal selidik yang melibatkan pihak governans, sebanyak 12 penyataan dan 6 soalan disedikan untuk para responden. Bagi 12 penyataan ini iaitu penyataan ‘a’ hingga ‘l’, para responden diminta mengkelaskan respon mereka terhadap penyataan yang diberi berdasarkan skala 1 hingga 5 dimana skala 1 untuk ‘sangat tidak setuju’, 2 untuk ‘tidak setuju’, 3 untuk ‘tidak pasti’, 4 untuk ‘setuju’ manakala 5 untuk ‘sangat setuju’. Seterusnya untuk soalan ‘n’, ‘o’, ‘p’, ‘r’, ‘s’ dan ‘t’, para responden diminta untuk memilih samaada memberikan respon ‘ya’ ataupun ‘tidak’ untuk soalan yang diberi. Manakala untuk soalan ‘m’, ‘q’, ‘u’ dan ‘v’ para responden diminta memberikan respon terbuka akan dibincangkan dalam Laporan 2 : Temuramah Bersama Governans.
Bagi analisis penyataan ‘a’ hingga ‘l’, hanya data yang menunjukan peratusan tertinggi akan diketengahkan. Berdasarkan data yang diperolehi, untuk penyataan ‘a’ yang bertanyakan samaada mangsa banjir telah memberika kerjasama semasa urusan pembahagian bantuan oleh pihak governans. sebanyak 40% menyatakan setuju bagi penyataan ‘a’ dimana mangsa-mangsa banjir telah memberikan kerjasama dalam pemberian bantuan oleh pihak governans.

Bagi penyataan berikutnya iaitu penyataan ‘b’ yang bertanyakan samaada terdapat pelbagai bantuan yang dihulurkan oleh pihak governans. Daripada data yang diperolehi, 70% daripada mereka menyatakan sangat setuju bahawa mereka menerima pelbagai bantuan daripada pihak luar kepada mangsa banjir.


Seterusnya, untuk penyataan ‘c’, sebanyak 45% daripada responden menyatakan sangat setuju dengan bantuan yang diberikan oleh pihak luar yang amat mencukupi serta tiada masalah dalam pengurusan.

Untuk penyataan ‘d’ yang bertanyakan samaada perbezaan kawasan parlimen di Kota Tinggi telah mendatangkan ketika urusan pembahagian bantuan. Daripada data yang perolehi, sebanyak 45% daripada responden menyatakan tidak pasti untuk penyataan ini.


Penyataan berikutnya pula iaitu penyataan ‘e’ bertanyakan samaada mangsa banjir dipindahkan dalam masa yang singkat dan tiada masalah sepanjang proses pemindahan itu. Hasil kajian mendapati majoriti daripada responden menyatakan tidak pasti untuk penyataan ini.

Bagi penyataan ‘f’, sebanyak 35% daripada responden telah menyatakan sangat setuju bahawa mangsa-mangsa banjir telah menerima bantuan yang secukupnya daripada pihak pentadbir dan kebajikan mereka juga diuruskan dengan baik oleh pihak governans.
Seterusnya bagi penyataan ‘g’ yang bertanyakan samaada pembangunan yang dilakukan oleh pihak pentadbir telah menyebabkan berlakunya musibah banjir. Hasil kajian mendapati majoriti daripada para responden iaitu sebanyak 35% menyatakan tidak setuju bagi penyataan ini.



Bagi penyataan berikutnya iaitu ‘h’, Sebanyak 50% responden telah menyatakan sangat setuju bagi penyataan ini dimana penambahbaikan sedang rancak dilakukan oleh pihak pentadbir.

Seterusnya untuk penyataan ‘i’ yang bertanyakan samaada wujudnya kerjasama antara pihak atasan dalam memberi bantuan kepada mangsa banjir. Daripada data yang diperolehi, majoriti daripada responden iaitu sebanyak 40% menyatakan setuju dengan penyataan ini.
Penyataan ‘j’ pula sebanyak 45% daripada responden menyatakan setuju dan juga sangat setuju untuk penyataan ini dimana pihak pentadbir telah memberikan komitmen yang tidak berbelah bahagi dalam menyalurkan bantuan kepada mangsa banjir.
Bagi penyataan ‘k’ yang bertanyakan samaada pihak pentadbir telah bertindak pantas dan bijak dalam menguruskan mangsa banjir. Hasil kajian mendapati sebanyak 60% daripada responden menyatakan sangat setuju untuk penyataan ini.
Daripada data yang diperolehi bagi penyataan yang berikutnya iaitu penyataan ‘l’, majoriti daripada responden iaitu sebanyak 45% menyatakan sangat tidak setuju dimana pihak pentadbir tidak memberikan memberikan bantuan kepada kawasan lingkungan mereka sahaja.


Seterusnya untuk soalan yang memerlukan para responden memberi respon samaada ‘ya’ ataupun ‘tidak’, sebanyak 6 soalan disediakan iaitu soalan ‘n’, ‘o’, ‘p’, ‘r’, ‘s’ dan ‘t’. Bagi soalan ‘n’ yang bertanyakan tentang tanggungjawab menguruskan mangsa banjir merupakan sebahagian daripada tanggungjawab pihak pentadbir. Data yang diperolehi menunjukkan 75% daripada responden memberi respon ‘ya’ untuk soalan ini manakala selebihnya menjawab 'tidak'.


Peratusan yang sama juga dicatatkan untuk respon ‘ya’ bagi soalan ‘o’ dimana pihak pentadbir telah benar-benar bersedia sebelum gelombang banjir pertama berlaku seandainya berlakunya musibah tersebut di tempat mereka manakala selebihnya 'tidak'.


Seterusnya bagi penyataan ‘p’, majoriti daripada responden iaitu sebanyak 65% memberi respon ‘ya’ dimana wujud kesulitan dalam pengurusan banjir di Kota Tinggi.


Bagi soalan ‘r’ yang bertanyakan samaada wujud keserasian dan kesefahaman di kalangan pihak yang menguruskan mangsa banjir ini. Hasil kajian mendapati sebanyak 65% daripada responden memberi respon ‘ya’ bagi soalan ini.

Peratusan yang sama juga dicatatkan untuk respon ‘ya’ bagi soalan ‘s’ dimana peristiwa banjir tersebut telah mencetuskan keserasian dan interaksi yang baik antara pihak pentadbir dan juga pihak lain manakala selebihnya menyatakan 'tidak'.


Akhir sekali bagi soalan ‘t’ sebanyak 90% memberi respon ‘ya’, dimana kecekapan dalam apa jua tugasan adalah menjadi satu agenda yang dititikberatkan oleh pihak pentadbir manakala 10% lagi menyatakan 'tidak'.


Seterusnya, bagi soalan ‘m’, ‘q’, ‘u’ dan ‘v’ para responden diminta memberikan respon terbuka akan dibincangkan dalam Laporan 2 : Temuramah Bersama Pihak Governans.

1 comment:

FARHANA HAZWANEE SHAHAR A113742 said...

Kerajaan telah berusaha untuk mengatasi masalah ketiadaan pekerja di sektor buruh dengan mengambil pekerja asing.Namun masalah lain pula yang timbul seperti peningkatan kadar jenayah dan kebanjiran penduduk asing juga memburukkan imej negara..