Wednesday, September 5, 2007

Analisis 1: Borang Soal Selidik (Penduduk)

Bagi borang soal selidik untuk mengkaji pandangan penduduk Kampung Tembioh dan Kampung Kelantan terhadap peranan pihak governans dalam menangani masalah banjir, sebanyak 10 penyataan dan 6 soalan telah disediakan. Bagi 10 penyataan ini iaitu penyataan ‘a’ hingga ‘j’, para responden diminta mengkelaskan respon mereka terhadap penyataan yang diberi berdasarkan skala 1 hingga 5 dimana skala 1 untuk ‘sangat tidak setuju’, 2 untuk ‘tidak setuju’, 3 untuk ‘tidak pasti’, 4 untuk ‘setuju’ manakala 5 untuk ‘sangat setuju’. Seterusnya bagi soalan ‘k’, para responden diminta untuk memilih samaada memberikan respon ‘ya’ ataupun ‘tidak’ untuk soalan yang diberi. Manakala untuk soalan ‘l’ hingga ‘p’, para responden diminta memberikan respon terbuka.
Berdasarkan daripada data yang diperolehi, bagi penyataan ‘a’, 80% daripada responden sangat bersetuju dengan penyataan ini dimana pihak governans sentiasa memastikan keselamatan dan harta benda mangsa banjir terjamin. Selebihnya 10% sekadar setuju manakala 10% lagi tidak pasti akan pernyataan ini.
Bagi penyataan ‘b’, para responden diminta memberi respon mereka sama ada pihak governans telah menjalankan tugas mereka dengan baik, efisyen dan sistematik. Daripada data yang diperolehi, sebanyak 60% daripada responden sangat bersetuju dengan penyataan ini dimana pihak governans telah menjalankan tugas mereka dalam operasi banjir dengan bagus sekali. Selebihnya 20% lagi sekadar bersetuju manakala 20% lagi
tidak bersetuju dengan penyataan ini.


Penyataan ‘c’ bertanyakan tentang kerjasama semua pihak dalam mengtasi masalah banjir. Daripada data yang diperolehi, sebanyak 70% daripada responden sangat bersetuju wujudnya kerjasama antara pihak governans manakala 30% lagi sekadar bersetuju sahaja.


Seterusnya, penyataan ‘d’ bertanyakan sama ada wujud kesamarataan dalam pembahagian bantuan terhadap mangsa banjir oleh pihak governans. Daripada data yang dipeolehi, sebanyak 60% daripada responden sangat bersetuju dengan penyataan yang diberi dimana bantuan yang diberikan oleh pihak governans adalah sama rata. Selebihnya, 25% sekadar bersetuju manakala 15% lagi tidak bersetuju.



Seterusnya, bagi penyataan ‘e’yang menanyakan sama ada terdapat pihak governans yang hanya memberikan tumpuan kepada sesebuah kawasan sahaja. Setelah selesai menjalankan kajian, didapati kebanyakkan responden iaitu sebanyak 80% sangat tidak bersetuju dengan penyataan ini dimana pihak governans tidak memberikan bantuan terhadap sesebuah kawasan sahaja manakala selebihnya pula sangat bersetuju dengan penyataan ini.

Bagi penyataan berikutnya iaitu penyataan ‘f’, penyataan ini bertanyakan tentang struktur rumah atau bangunan yang mengalami kerosakan akibat banjir tersebut. Daripada data yang diperolehi, sebanyak 80% daripada responden sangat bersetuju dengan penyataan ini dimana banyak struktur rumah mereka mengalami kerosakan akibat banjir ini manakala selebihnya hanya bersetuju sahaja. Penyataan berikutnya iaitu penyataan ‘g’ pula bertanyakan tentang kewujudan diskriminasi politik oleh pihak governans dalam mengagihkan bantuan kepada mangsa banjir. Daripada data yang diperolehi, sebanyak 60% daripada responden sangat bersetuju dengan penyataan ini dimana wujudnya diskriminasi politik oleh governans terhadap mangsa banjir. Selebihnya 15% hanya sekadar bersetuju dan 25% lagi sangat tidak bersetuju dengan pernyataan ini.



Bagi penyataan ‘h’ pula, reponden diminta memberikan pandangan mereka sama ada pihak governans telah melakukan penyelenggaraan terhadap sistem perparitan, saliran dan sungai selepas berlakunya banjir. Hasil kajian mendapati kebanyakkan responden sangat bersetuju dimana pihak governans telah melakukan pembaikpulihan terhadap sistem perparitan, saliran dan sungai selepas berlakunya banjir manakala 30% daripada mereka sekadar bersetuju dengan pernyataan ini. Seterusnya, penyataan ‘i’ pula bertanyakan sama ada prosedur pendaftaran untuk memohon bantuan adalah sukar dan daripada data yang diperolehi terdapat dua respon yang bercanggah antara satu sama lain. Sebanyak 50% daripada responden sangat bersetuju dengan penyataan ini dimana kesukaran berlaku dalam proses pendaftaran untuk memohon bantuan manakala peratus yang sama juga memberi respon sangat tidak bersetuju.


Penyataan yang terakhir iaitu penyataan ‘j’ pula bertanyakan sama ada para responden bersetuju jika disimpulkan bahawa pembangunan yang dilakukan oleh pihak governans telah menyebabkan banjir berlaku. Hasil kajian mendapati, sebanyak 25% daripada responden memberi respon sangat tidak bersetuju dengan penyataan ini manakala 10% lagi sekadar tidak bersetuju. Oleh itu, mereka berpendapat pembangunan yang dijalankan oleh pihak governans bukanlah penyebab kepada masalah banjir ini berlaku. Sebaliknya, ada juga responden yang mengakui penyataan ini adalah benar dimana sebanyak 35% daripada mereka memberi respon sangat bersetuju manakala 30% lagi sekadar bersetuju.

Untuk soalan berikutnya iaitu ‘k’, responden diminta untuk memberi pandangan samaada ‘ya’ atau ‘tidak’ bagi soalan yang bertanyakan tentang kesediaan mereka untuk membina rumah di kawasan lain akibat Kota Tinggi yang sering mengalami banjir. Daripada data yang diperolehi, kebanyakkan daripada mereka iaitu sebanyak 80% memberi respon ‘ya’ dimana mereka bersetuju sekiranya diminta membina rumah di kawasan lain lantaran Kota Tinggi sering mengalami banjir. Manakala selebihnya tidak bersetuju dengan soalan ini. Soalan ‘l’ bertanyakan berkenaan pihak governans yang menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir sama ada pihak kerajaan ataupun pihak swasta. Bagi soalan ini, para responden memberikan jawapan yang pelbagai. Antara yang paling kerap menjadi sebutan adalah pihak polis, bomba, hospital, Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Ahli Parlimen Kota Tinggi, Ahli Dewan Undangan Negeri, TV3, UMNO dan MCA.
Soalan yang berikutnya pula menanyakan tentang bentuk bantuan yang diberikan kepada mangsa banjir oleh pihak governans. Hasil kajian mendapati mangsa banjir mendapat pelbagai jenis bantuan yang melimpah ruah. Antara bentuk bantuan yang mereka perolehi adalah wang ehsan, bantuan makanan seperti beras, Milo, mee segera, susu dan gula, bantuan logistik seperti tilam, selimut dan pakaian serta bantuan perubatan.
Bagi soalan ‘n’ pula, para responden diminta memberi pandangan mereka berkenaan pembaikpulihan yang sedang dilakukan oleh pihak governans bagi menangani banjir daripada berlaku lagi. Mereka bersetuju bahawa pihak governans telah memulakan kerja-kerja selenggara sistem perparitan, saliran dan juga sungai agar pulih seperti sedia kala. Perkara ini tambah meyakinkan kami apabila kami sendiri berpeluang melihat kerja-kerja melebarkan sungai yang dijalankan di Kampung Tembioh.
Soalan ‘o’ bertanyakan pendapat para responden tentang kawasan di negeri Johor yang tidak berlakunya bencana alam. Para responden memberikan jawapan yang pelbagai. Antara kawasan yang kerap menjadi sebutan adalah Johor Bahru dan Kota Kechil.
Seterusnya, bagi soalan terakhir iaitu soalan ‘p’, para responden diminta memberikan pendapat mereka berkenaan kawasan pilihan mereka jika diberi peluang untuk berpindah di sekitar Johor. Sekali lagi jawapan yang sama seperti jawapan yang sebelumnya diberikan oleh para responden melihat kepada kawasan yang kurang berlaku bencana adalah kawasan yang sesuai untuk mereka diami.



3 comments:

DiDa said...

mane ehh isi2?

Lee Shauran said...

bagus..teruskan usaha..
besarkan graf lg ye..supaya jelas d lihat..

-Mohd Zaidi Bin Mat Satar - A113545 said...

Blog anda amat menarik.Namun, masih terdapat kekurangan terutama dari aspek kupasan hasil kajian anda...Walaubagaimanapun tahniah di atas usaha anda dalam menyiapkan blog ini.semoga dengan usaha anda diberkati olehNya..
Gudluck..semoga berjaya..